Dermatoloog met eigen product. Patient empowerment?

Via twitter kwam ik uit op een leuk verhaal over dermatoloog Marjolein Leenarts die vanuit eigen ervaring en expertise is gaan ondernemen met een eigen (dermatologische) productlijn. Toen haar kinderen wat kleine huidproblemen kregen, en de gangbare producten niet bleken te helpen, is ze zelf een recept gaan samenstellen. Dit recept sloeg aan bij haar kinderen en daarna ook bij haar omgeving. Dr. Leenarts was geboren.

Inmiddels ligt het product bij onder andere de Etos en lijkt de toekomst het bedrijf toe te lachen. Toen ik het las was het een verhaal over personal branding: een dermatoloog die van zichzelf in feite een merk had gemaakt. Privé en zakelijk smelten samen. Maar eigenlijk is het ook patient empowerment. Waar je vroeger voor lichte huidproblemen naar dermatoloog moest, kan je nu bij dermatologische middelen zonder tussenkomst van arts.

Patient empowerment gaat verder dan een meter of app waarmee je kan monitoren. Het gaat om zelfregie in de zorg. En die zelfregie zit hem in apps, meters maar zeker ook de behandeling waar je eenvoudig bij kunt. En vaak is de effectiviteit van een middel niet direct te controleren, zeker niet zonder tussenkomst van elektronica. Maar bij huidverzorging kan dit wel. Plekken trekken weg, irritatie gaat over en de huid herstelt. Dit is zichtbaar en voelbaar.

Eigen zijn veel meer middelen een soort van patient empowerment. Maar zeker een medisch specialist die begint te ondernemen en zijn/haar ervaring en kennis gebruikt om het product te ontwikkelen, zal in de praktijk zorgen voor minder huisartsbezoek. Men kan bij specialistische zalfjes om thuis aan de slag te gaan met het behandelen. Een goede zet en hopelijk horen we veel meer dan dit bedrijf te komende jaren.

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *