Het rommelt op de sensormarkt

Het rommelt op de sensormarkt

Diabetici meten steeds vaker hun bloedglucose met een sensor. Het gaat om een technologie die continue glucosemonitoring (CGM) wordt genoemd. Met een sensor op de arm kan continu gemeten en gemonitord worden. De uitkomst wordt simpelweg op de telefoon in de gaten gehouden, eventueel kunnen resultaten ook gedeeld worden met behandelaars of ouders. De CGM is ontzettend populair, wel alleen bij mensen met type 1 diabetes. Voor deze groep wordt de sensor namelijk vergoed vanuit de zorgverzekering. En dat is maar goed ook, want het apparaatje kost zo’n 70 euro en gaat ‘maar’ 14 dagen mee. Daarna moet de sensor vervangen worden voor een nieuwe en kan je er weer 14 dagen tegenaan.

Het Amerikaanse Abbott is heer en meester in sensorland. Abbott bracht in 2014 z’n eerste sensor op de markt: de Freestyle Libre. Nu ruim 10 jaar later bestaat dit product nog steeds, alleen gaat het nu om de Libre 3. Preciezer, iets vriendelijker in gebruik maar het principe is hetzelfde. Het gaat nog steeds om een CGM die gebruikers op de arm ‘plakken’ en waarmee ze hun bloedsuiker continu kunnen monitoren.

Nieuwe toetreders

Anno 2025 betreden steeds meer concurrenten de markt. Zo betrad het Italiaanse Menarini de markt met de Glucomen iCan. Een sensor die ontwikkeld was door het Chinese Sinocare. Ook GD Medical betrad de markt met de Syai sensor en Roche ontwikkelde de Accu-Chek SmartGuide CGM. Een felle concurrentiestrijd – met vrijwel zeker dalende prijzen tot gevolg – dreigde te gaan woeden. De Syai sensor zou een stuk voordeliger worden, en bovendien een dag langer blijven plakken. Ook de iCan van Menarini werd goedkoper in de markt gezet. Maar kort na hun introductie lijkt de concurrentiestrijd al gestaakt.

Rechtsgang

Abbott bleek de concurrentie (weer) te hadden aangeklaagd, en vooralsnog met succes. Het Unified Patent Court (UPC) in Den Haag oordeelde in oktober dat Sinocare (en daarmee Menarini) inbreuk maakte op een patent van Abbott. En dus staakt Menarini de verkoop per direct. Ook Syai – gedistribueerd door het Eindhovense GD Medical – stopte per direct met de verkoop van hun sensor. Kennelijk vreesde men ook daar dat er inbreuk op een patent werd gemaakt. Na wat rondvraag lijkt ook Roche op z’n hoede. Websites van de CGM – inclusief support – gingen van de week op zwart en resulteerde in een 404 melding.

Abbott voert al jarenlang een juridische strijd tegen verschillende concurrenten rondom de CGM. Het Amerikaanse bedrijf kent momenteel eigenlijk gewoon een monopolie en verdedigt dit met hand en tand. Ook Dexcom werd gedaagd, dat gebeurde al in januari van dit jaar. Met Dexcom is een schikking getroffen. Dexcom heeft een relatief klein marktaandeel, maar blijft in ieder geval overeind.

Nu Syai en Menarini (vooralsnog) de verkoop gestaakt hebben en Roche de aandacht lijkt te verschuiven, ontstaat een markt waarin Abbott de baas blijft. Zo kan het bedrijf z’n prijzen hoog houden. Want een sensor is duur en vreemd genoeg niet echt in prijs gezakt het afgelopen decennium. Medische hulpmiddelen worden normaliter voordeliger naarmate de innovatie volwassen wordt. Hier zien we die trend (helaas) niet.

Een ding is zeker, voor iedereen met diabetes levert deze situatie geen voordeel. Prijzen blijven hoog, en als de verzekeraar niet vergoed zal niemand overstappen naar een sensor. Vergoed de verzekeraar wel? Dan betalen we – als samenleving – mee aan een monopolie van Abbott en daarmee verstevigen we de positie van Abbott terwijl de markt schreeuwt om concurrentie.

Door Redactie

Op patientempowerment.nl lees je alles over e-health, zorginnovaties, marktontwikkelingen en trends. Met een team van auteurs werken we aan zo compleet mogelijk platform over zelfregie in de zorg. Vragen of persberichten? Neem contact op via hallo@patientempowerment.nl.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *