E-health initiatieven: van wantrouwen naar vertrouwen

Door de oplopende zorgkosten, en de lange wachtlijsten in ziekenhuizen, is er steeds meer vraag naar efficiente methoden die deze huidige problemen in de zorg kunnen oplossen. Startups springen massaal in het gat van de zorgmarkt. Smartphones maken het mogelijk om relevante apps te gebruiken vanaf de bank thuis en zelfttests en meters brengen de dokter in huis. Maar is het wel zo veilig en betrouwbaar?

E-health apps

Kijk een minuut rond in een app store en je raakt verdwaald in het massale aanbod van gezondheidsapps. Apps om de bloedruk te meten, het BMI te bepalen, het slaaptekort te verbeteren of om gegevens te delen van medische apparaten. Echter, er zijn duizenden apps die niet gescreend zijn door gerenomeerde zorginstanties en die toch diagnoses stellen. Ook mist vaak degelijke achtergrondinformatie over het bedrijf achter de app. Ook wordt niet altijd inzicht gegeven in de techniek achter de app. Is de gemeten bloeddruk wel te vertrouwen? Het is vechten tegen de bierkaai voor inspectie en controle-instellingen. Iedereen kan elke willekeurige app installeren en gebruiken, zolang de App Store of Play Store een goedkeuring heeft verleend. De problemen in de zorg hebben het e-health proces versneld. Een positieve ontwikkeling zolang de veiligheid en betrouwbaarheid kan worden gewaarborgd. Dat dit wel degelijk op een goede manier kan werken blijkt uit de volgende succesverhalen.

Betrokkenheid zorgaanbieders

De gemeentelijke gezondheidsdienst (GGD) is een eigen appstore begonnen om zelf medische apps te keuren. Medische specialisten met veel ervaring testen de apps en geven een beoordeling. Daarmee krijgen gebruikers feedback van een vertrouwde partij, alvorens ze besluiten om een gezondheidsapp te gebruiken. Daarnaast bieden leveranciers van testen en meters eigen apps aan. Zo wordt diabetes gemeten met een glucosemeter vanuit huis. In plaats van het opslaan van de testresultaten in een willekeurige app, kan nu via bluetooth de resultaten direct worden gesynchroniseerd met de officiele app van de leverancier. Vervolgens kan dit worden gedeeld met bijvoorbeeld een behandelaar van de patient. Daarmee wordt voorkomen dat privacy gevoelige informatie in handen komt van een verkeerde partij. Daarnaast weet je dat de kwaliteit gewaarborgd is.

Specialisten slaan handen ineen

Huisartsen besloten om malafide websites voor te zijn en een eigen medisch platform te beginnen, namelijk Thuisarts.nl. Op basis van wetenschappelijke richtlijnen bieden de artsen informatie op de website, onafhankelijk van commerciële bedrijven en zonder reclame voor de farmaceutische industrie. Een perfect voorbeeld van een betrouwbaar initiatief, waar de consument informatie en advies krijgt. Niet een vervanging van zorg, maar een verlengstuk van het zorgaanbod.

Verzekeraar steun thuismonitoring

Zorgverzekeraars en zorginstellingen zijn begonnen met het initiatief ‘COPD In Beeld’. Daarmee kunnen longaandoeningen vanuit huis worden gemonitord door de zorginstelling. Metingen worden thuis gedaan, waardoor onnodige spoedopnames en controles worden teruggedrongen. Contact tussen patient en arts vindt plaats door middel van een videoverbinding. Zowel verzekeraar als zorgaanbieder zullen profiteren van de besparingen op de zorgkosten.

Privacywet

Sinds mei dit jaar heeft de overheid een nieuwe privacywet ingevoerd, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Bedrijven en instellingen dienen nog stricter om te gaan met persoonlijke en privacygevoelige gegevens van bijvoorbeeld de patient. Veiligheid kan hierdoor meer worden gegarandeerd. Daarmee kan niet zomaar een medisch dossier worden gedeeld met derden, zonder uitdrukkelijke toestemming van de patient. En dat is een goede zaak om als patient zeker te weten dat de zorgaanbieder goed omgaat met persoonlijke informatie, ook wanneer er wordt samengewerkt met andere partijen. Het geldt niet als een belemmering voor nieuwe digitale initiatieven, maar het biedt zekerheid en betrouwbaarheid.

E-health biedt toekomst

De eerder genoemde voorbeelden laten zien dat e-health initiatieven wel degelijk op een betrouwbare, veilige en effectieve manier kunnen worden ingezet. De komende jaren zullen overheid, patient, zorgaanbieder en verzekeraar nog dichter tot elkaar komen. Het is niet te vermijden dat een patient vroeg of laat directe zorg nodig heeft in een ziekenhuis. Maar door dit soort initiatieven worden lange wachtlijsten en toenemende zorgkosten teruggedrongen. En dat is uiteindelijk een voordeel voor iedereen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *